Fotografier lyver aldri, fortalte vi hverandre i skrivemaskintiden og ble forbanna da Stalin fikk retusjerte bort Trotskij fra kommunistpartiets propagandabilder. I dag bygger løgnaktige foto uvirkelige verdener i alle leire; i politikk, i krig, i miljøkatastrofer og i arkitektur.
Aftenposten brakte i går et fotografi av et nytt OBOS-boligkompleks på Vollebekk i Oslo. Fotografiet viser et harmonisk gaterom med like harmoniske, sommerkledde mennesker badet i høysommer sollys: Mor i sommerkjole leier barn i sommerskjørt over et gategulv uten et støvgrann. Lettkledd dame med Iphone-nakke under kaféparasollskygge med barnevogn og søt, sniffende hund ved føttene. I bakgrunnen nyter to et måltid på kafeen. Et ungt par hånd i hånd studerer inngangsdøren i boligblokken. En passerende sommekjolekledd med bløt veske henslengt over skulderen kaster et blikk deres vei. En frodig eng vokser i gaten. En frodig eng? Vokser i gaten? Først da oppdaget jeg byline ved bildeteksten: Foto: Oxivisuals/Lillestrøm arkitekter. Fotografiet er et løgnlandskap satt sammen av harmoniske detaljer plukket hist og her. Jeg lar det ligge at med ett unntak, er alle menneskene i løgnbildet blonde og hvite. Det unntaket er en sjeldenhet i slike løgner.
Jeg beskriver dette fotografiet og deler verken dette eller de hundrevis andre. Jeg vil ikke spre løgnaktigheter. Foto ljuger. Fotomodeller er nettopp det; modeller. Folk lar seg forlede av løgnlandskap. Det er ikke arkitekters oppgave.